Halfvet #133

Ontwerpen & onderwijs

KICKOFF

Een half jaar geleden stopte ik als design director bij Bravoure en begon mijn freelance avontuur. Ik wilde naast m’n ontwerp-klussen actiever worden in het ontwerp-onderwijs en ben op projectbasis gaan lesgeven bij CMD’s en kunstacademies. Bij CMD Amsterdam doe ik momenteel afstudeerbegeleiding, net als bij CMD Den Haag, waar ik ook lesgeef aan propedeuse-studenten. Heel leuk en leerzaam om langere trajecten met studenten te doen!

Komend studiejaar (dus vanaf september) heb ik ruimte voor een nieuw onderwijs-project. Dus als je tips hebt, laat het me weten 🙂 

Naast lesgeven binnen bestaande onderwijs-trajecten ben ik ook bezig met het zelf ontwikkelen van lessen. Als ontwerper geeft dat extra voldoening 🙌 In maart gaf ik GLR-studenten vijf AI-lessen, samen met hun vaste docent. En nu ben ik druk met de voorbereiding van de UX/UI Academy die ik bij Reducations ga geven en de AI-workshops die ik namens de BNO ga verzorgen. Voor wie geïnteresseerd is: er is nog plek!

 

UX/UI Academy

In de UX/UI Academy leer je de basis van UX en UI onder begeleiding van Renate Verstappen, Jeroen Disch en Laura Rademaker. Met Design Thinking technieken stel je een eigen design challenge op en deze werk je uit in de rest van de cursus.

We beginnen met UX. Hierbij denk je na over welke interacties je gebruiker nodig heeft om zijn doel te bereiken. We focussen op onderzoek en prototyping en we maken wireframes in Figma. In het UI deel leer je meer over de User Interface, dat wat de gebruiker ziet. Je leert over typografie, kleuren, compositie en visuele stijl en maakt een high fidelity prototype in Figma. Aan het eind van de cursus heb je een werkend prototype dat je test met gebruikers.

📅 9 vrijdagen tussen 13 september en 22 november
🕒 9.30 - 16.30 uur
📍 Reducations, Ede

 

AI voor visual designers

Ben je als ontwerper nieuwsgierig naar de mogelijkheden van AI, maar weet je niet waar te beginnen? Dan is mijn BNO-training AI voor Visual Designers de perfecte introductie. ✨

In een workshop van 3 uur ontdek je niet alleen de impact van AI op het ontwerpproces, maar krijg je ook inzicht in hoe generatieve AI werkt. Met praktische voorbeelden en hands-on sessies leer je de basisprincipes van AI én hoe je die in jouw eigen werk kunt toepassen. We behandelen verschillende use cases, best practices en tools, maar staan ook stil bij de ethische en praktische overwegingen die bij het gebruik van AI komen kijken.

📅 Dinsdag 2 juli
🕒 13.30 - 17.00 uur
📍 BNO, Amsterdam

READING LIST

Interessant essay van Nathan Beck over de ware betekenis van intelligentie in ‘artificiële intelligentie’ en de waarde van menselijke intuïtie. Generative AI can dream but it has no imagination. Zeer de moeite waard!

 

De ontwerp-arbeidsmarkt is pittig op dit moment. Weinig banen, veel ontwerpers. Om met je portfolio op te vallen zul je extra je best moeten doen. Deze tips van design managers kunnen van pas komen.

 

Matthew Strom verkent het begrip density en zoekt naar een definitie voor UI density. Daar haalt ‘ie Edward Tufte en de Gestalt theorie bij en schrijft zo een heerlijk meanderend stuk over interface design.

 

Creative Boom vroeg een aantal design directors naar hun visie op de nabije toekomst van ons vakgebied. Naast het voorspelbare AI komen aan bod: het belang van sterke strategie, de opkomst van hyper personalisatie, de trend naar kleinere ontwerpteams en de schreeuw om diversiteit.

IN JE FACE

Bradford wordt Engeland’s City of Culture in 2025. Rabbithole ontwierp een hele lekkere visuele stijl, gebaseerd op de culturele diversiteit van de stad. Het brand icon is slim bedacht en werkt sterk (het doet me wel erg denken aan het Blogger.com logo :-)

 

Ik loooooove de campagne identity die Base Design ontwierp voor The Adelaide Biennial of Australian Art🤩. Heeft een dikke 1998 Goa Trance vibe, met die psychedelische kleuren morphs, echt zo vet!

 

Spotify gaat de Circular verruilen voor een custom made brand typeface. Hij heet Spotify Mix en is ontworpen door Dinamo. Werd ook wel tijd, want de Circular heb ik altijd wat stijf gevonden voor Spotify. Spotify Mix maakt volop gebruik van de voordelen die variable fonts bieden: letterdikte afstemmen op tekstkleur, veel glyph-varianten, geschikt voor motion en letterbreedtes van extented tot condensed.

MUST

Vincent Markesteijn

Vincent is Halfvetter en UX design lead bij Eight, heeft een brede interesse in design maar wordt het meest enthousiast wanneer hij mooie typografie in het wild spot.

Design legends die iedereen zou moeten kennen:

Lella en Massimo Vignelli. Als groot fan van modernistisch design was ik al bekend met het werk van Massimo (NYC Subway, Knoll, American Airlines). Na het zien van de documentaire Design Is One kreeg ik ook veel bewondering voor de essentiële rol van Lella in hun samenwerking. De creatieve synergie tussen het koppel, hun veelzijdigheid en hun liefde voor design is erg inspirerend. Te bekijken op NPO Start, helaas wel een ingekorte versie.

Boek dat ik iedereen kan aanraden:

The Non-Designers Design Book van Robin Williams (nee, niet de acteur). Ik merk dat beginnende digital designers vaak kennis over basisprincipes van grafisch ontwerp missen. Een veelvoorkomend misverstand is dat goed ontwerp alleen voortkomt uit artistieke creativiteit. Dit boek toont met simpele voorbeelden aan dat je met het toepassen van goede designprincipes ook een heel eind kan komen. Interessant startpunt voor mensen zonder designachtergrond maar ook een geheugensteuntje voor gevorderde ontwerpers.

Een eigen side project waar ik super trots op ben:

Onze eigen conferentie, Five Talks. Wat begon als een wild idee om iets leuks te organiseren voor de community (een keer in het oosten van het land), groeide uit tot een volwaardig event met inmiddels twee edities. Ik vond het leuk om eens andere taken op me te nemen, zoals sponsorgesprekken met Figma, het schrijven van code en teksten, en technische ondersteuning op het evenement zelf. Helaas slaan we een jaartje over, maar we keren snel weer terug!

WATCH

Weer een classic Linus Boman video👌👌👌 Zo goed hoe hij (samen met Fernand Frimpong Jnr) de meest opvallende visual identities van het EuroVision Song Festival bespreekt; vol humor, kennis en cultural references. Douze Points!

 

Will Paterson is een echte Adobe pro user en fanboy. Niet zo gek dat ‘ie lyrisch is over Firefly, Adobe’s AI-beeldgeneratie-tool. Ik deel z’n enthousiasme, want hoewel Midjourney technisch misschien net iets meer kan, is Firefly praktisch gezien superieur.

TOOLS

Apple Design Resources

  • Handheld Design is best-in-class mobile design inspiration.

  • Kive wil de centrale plek worden voor ontwerpers, bureau’s en merken om design assets d.m.v. AI te genereren, organiseren en te presenteren.

  • Webinteractions Gallery verzamelt web animatie en motion.

  • Design Calendar is gerestyled en cureert naast design events nu ook artikelen, tools, podcasts en meer.

  • Good Design Tools is a collection of the best tools and resources for designers.

  • Details Matter verzamelt delightful micro interactions.

  • Apple Design Resources is het Figma-account van Apple waar ze allerlei assets en templates uit hun design library delen.

👋

Psssst! Wardtaal is op zoek naar een enthousiaste visual designer om hun team in Breda te versterken. Check hun interessante vacature💡

Tot over twee weken,

Jeroen.

Deel deze Halfvet

Reply

or to participate.