• Halfvet
  • Posts
  • Halfvet #95 – PDF brand guidelines zijn dood

Halfvet #95 – PDF brand guidelines zijn dood

KICKOFF

Rust zacht PDF, het is mooi geweest

Al jaren ben ik op zoek naar de ultieme manier om brand guidelines online vast te leggen. Vaak wordt van een manual een PDF gebakken, maar dat heeft veel nadelen: je kunt er geen bewegend beeld in kwijt, het bevat geen asset library om te downloaden en een update plaatsen betekent dat je iedereen een nieuwe PDF moet sturen.

Eén centrale online omgeving zou ideaal zijn. Maar wat is de beste tool? Ik heb verschillende diensten bekeken en getest, waaronder:

An online brand guidelines platform for the world's most brilliant brands and their creators. Innovative Brand Management Platform.

Create beautiful design system documentation collaboratively with zeroheight.

The smart way to get a consistent brand starts with sharing the right files, rules and results from a single source.

Lingo is the visual home for your brand. It is designed to help teams organize, manage and share their assets in one place.

Brandbook.io offers a service to create online brand manuals. There are no investors or big companies involved in Brandbook.io which means you can directly contact us if you ever need to.

Geen van allen beviel 100%. Of te uitgebreid, of te beperkt, of teveel op asset management gericht, of te duur. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij... 🥁🥁🥁

Brandpad™ is the brand guidelines platform — Craft beautiful brand guidelines as digital brand experiences and easily share assets with clients & partners.

Het Noorse Brandpad is gemaakt door ontwerpers voor ontwerpers. En dat voel je. Veel vrijheid om het ontwerp naar je hand te zetten en een team van betrokken ontwikkelaars die wensen van gebruikers verwerken in nieuwe features. Nog meer pluspunten:

  • Global settings voor styling

  • Zelf blokken toevoegen of template gebruiken

  • Custom fonts

  • Auto-convert RGB naar CMYK

  • Downloaden van assets (zoals logo's)

  • Openbare link of achter wachtwoord

Check ook het interview dat The Brand Identity met Nicklas Haslestad van Brandpad had.

Ik ben er dus uit! Nu zo snel mogelijk toepassen in een identity-project.

Hoewel... Er is een veelbelovende, vergelijkbare dienst op komst die al een tijdje wordt aangekondigd, maar nog niet live is: Standards. Ik heb me opgegeven voor de waitlist, dus wie weet stap ik over een tijdje weer over :)

Standards is the most advanced and 
precise tool for designers to build and publish online brand guidelines.

READING LIST

Kunnen AI-visuals kunst zijn en prompt-schrijvers kunstenaars? In dit essay wordt de vergelijking gemaakt met de begindagen van de fotografie. Toen werd het maken van foto's niet gezien als iets artistieks, maar als een technisch trucje. Zou dat nu ook aan de hand zijn?

Het lijkt zo logisch om de kleuren van buttons te baseren op de branding-kleuren. Maar da's vaak een heel slecht idee.

Gifjes bestaan al sinds het begin van de jaren '90. Lees alles over de ontstaansgeschiedenis en de impact die ze hebben (gehad) op de internetcultuur.

Met auto-layout kun je redelijk makkelijk elementen responsive maken. Maar ze worden pas echt robuust als je breakpoints toevoegt aan je design.

Super interessante zoektocht van Anne Miltenburg naar hoe je text2img AI-tools kunt inzetten om een beeld- of illustratiebank aan te leggen. Veel learnings en voor- en tegens. Inspirerend!

IN JE FACE

Les deux chevrons

Citroën heeft haar logo geupdate, in lijn met het originele logo uit 1919. Prachtig gedaan en goed voorbeeld van merkevolutie.

Be the internet

Simpel en sterk - de visual identity die Verve ontwierp voor NLIX. Mooi hoe één centraal idee terugkomt in de verschillende identity-onderdelen.

These Exciting Active Images Keep Your Web Pages Stand Out from Others

Iemand kocht op een rommelmarkt een cd-rom uit 1998 met 22.000 gifjes en zette de inhoud op Google Drive zodat iedereen ze kan downloaden. Hellyeah!

MUST: BART BERGMEIJER

Bart is Halfvetter, kubushuis-bewoner en Partner & Creative Lead bij Todaytomorrow.

Talk die indruk op me heeft gemaakt:

Hij is dan wel geen designer, maar heeft wel wat zinnigs te zeggen over creativiteit. John Cleese legt uit hoe creativiteit werkt; dat het een manier van opereren is die je kunt faciliteren aan jezelf en aan je team. Ik vind het fijn hoe hij creativiteit uit de mysterieuze hoek haalt. En tja, ik vind John Cleese gewoon heel grappig.

Mijn go-to website voor UI inspiratie:

hoverstat.es heeft een heerlijke collectie van onconventionele interfaces. Als ik mezelf erop betrap dat ik weer eens een Dribbble-hype achterna loop, laat ik me hier weer even verwonderen over eigenaardige UI oplossingen.

Beste ontwerpadvies dat ik ooit kreeg:

Ricky Gervais zei in een van zijn shows: No one else knows what the f*ck they’re doing either. Die zin herhaal ik nog weleens tegen mezelf. Dat helpt me mezelf minder serieus te nemen en het onbekende niet te schuwen.

TOOLS

"Nordic village in the mountains, trending on artstation, sharp focus, studio photo, intricate details, highly detailed"

  • Rive is een tool voor interactieve motion graphics.

  • Playground AI is een plek om AI-kunst te maken en te delen.

All caught up.

Vorige week live gegaan: de nieuwe site van Two Chefs Brewing die we bij Bravoure ontwierpen. Proost! 🍻

Tot over twee weken,

Jeroen.

Join the conversation

or to participate.