• Halfvet
  • Posts
  • Halfvet #34 – Hoe ontwerp je je eigen website?

Halfvet #34 – Hoe ontwerp je je eigen website?

KICKOFF

Frank blogt

Ontwerper Frank Chimero ken ik vooral van z'n visual essays over webdesign, die altijd interessant zijn. Begin dit jaar besloot hij z'n eigen site te restylen. In plaats van daar in stilte aan te werken, documenteert hij het hele proces op z'n blog. Hij schrijft over alle afwegingen die voorbij komen, zoals het bepalen van het doel van de restyling, het kiezen van lettertypes en het opzetten van een type scale.

Frank denkt na over z'n blog

De afgelopen weken heeft ie al 9 artikelen geschreven en ze lezen als een trein. Met name Looking at Letters vond ik interessant. Hierin laat hij zien dat een lettertype op karakter-niveau een heel andere uitstraling kan hebben dan wanneer je 'm ziet in een tekstparagraaf.

Leuk om gedurende de restyling over zijn schouder te blijven kijken.

READING LIST

Mensen hebben de neiging om langer te twijfelen over keuzes die dicht bij elkaar liggen, dan over keuzes die heel verschillend zijn. Ook nemen triviale zaken vaak meer tijd in beslag om af te wegen dan belangrijke zaken. Tel deze twee mechanismen bij elkaar op en je hebt een sterk argument tégen het inzetten van A/B tests. Dit artikel geeft je ook argumenten vóór.

Spotify introduceerde in 2013 hun signature dark experience design system. Maar het platform groeide naar nieuwe devices en businesses en daardoor ook de behoefte om af te wijken van het design system. Dat werd wildgroei totdat ze de varianten onderdeel maakten van het systeem. Goed voorbeeld van een flexibel, meegroeiend design system.

AR kruipt langzaam uit de Hype Cycle's Slope of Enlightenment en wordt daadwerkelijk bruikbaar. Kijk maar.

De dood van het file system is nabij. De komst van touch devices luidde het verval in. Nu desktop programma's steeds vaker online draaien, is ook daar de noodzaak verdwenen om met een file system te werken. Welke gevolgen heeft dit voor ontwerpers? Figma is al browser-based en Sketch gaat ook die kant op met Sketch for Teams.

Dit ui-principe kende ik nog niet maar klinkt heel logisch. Density is een soort responsive design maar niet tussen viewports, maar binnen een viewport. Soms vereist je content een krapper design om alles overzichtelijk te houden. Laat je CSS dan een designvariant serveren met een hogere density.

IN JE FACE

Niet alleen de sneakers van Déplacé Maison zijn te gek, ook hun website. Dat vond Awwwards ook en maakte een case study.

Stretchy branding voor Heights, met kleuren om af te likken.

MUST: SACHA VAN DEN HAAK

Must read

NOFX: The Hepatitis Bathtub and Other Stories – Normaal lees ik nooit biografieën maar deze werd me cadeau gedaan door een vriend. Ik verwachte eigenlijk een melig boek met veel ‘grappige’ gebeurtenissen. Maar dat bleek toch voorbarig te zijn. De muziek van deze band heeft mij in mijn tienerjaren mede gevormd en vond het heel interessant om te lezen hoe hun persoonlijkheid en levens zich verhouden tot de muziek, die je toch romaniseert (zeker als je 13/14 bent).

Must see

Milton Almonacid on Decolonization of Knowledge & Nature – Tijdens Cartographies of the Vanishing Now, een lab gelinkt aan FIBER, werd er gesproken door Mapuche-filosoof Milton Almonacid. Hij wees ons op een confronterende manier op onze positie in de wereld, over hedendaagse kolonisatie en de invloed van het westen. Zijn inzichten hebben diepe indruk gemaakt.

Must use

Brezel Grotesk – Ik kwam dit lettertype toevalligerwijs tegen op de site van Milieu Grotesque en was meteen verknocht aan de manier waarop hij me doet denken aan de Hobo. Sindsdien wil ik beide samenbrengen in een project (blijkt wel lastig om klanten er van te overtuigen dat ze de Hobo nodig hebben).

Sacha is grafisch ontwerper, art-director en artist bij Studio Sacha van den Haak.

FRESH FONTS

Elgoc (Neuebel)

Koning Display (LucasFonts)

Moderat (Tightype)

Span (Jamie Clarke Type)

TOOLS

Handle mijn kleur

  • Look Busy zet je agenda vol met fake-afspraken zodat je collega's geen meetings met je kunnen inplannen en jij eindelijk shit done krijgt 🙌

  • Design System Checklist geeft een handig lijstje met onderdelen die een design system zou moeten bevatten.

  • Sideway is een platform voor ontwerpers om werk te showcasen. Concept-werk telt niet, alleen gerealiseerde projecten zijn toegestaan.

  • Calcolor geeft allerlei tools om met kleuren te rommelen.

All caught up.

Wil je de items uit Halfvet liever één voor één ontvangen? Volg me dan op Twitter, daar deel ik elke dag één ding.

Tot over twee weken!

Jeroen.

Reply

or to participate.