• Halfvet
  • Posts
  • Halfvet #13 – Street view fashion

Halfvet #13 – Street view fashion

KICKOFF

Mooie broek

De lookbook van de nieuwe Fred Perry x Raf Simons-collectie speelt zich af in een verlaten kustdorpje vol rondhangende modellen. Random Studio en fotograaf Guus Kaandorp bedachten een street view omgeving waar je de Spring '19 collectie in kunt ontdekken. Fantastisch concept en heel nice uitgewerkt.

Aan de nummerborden te zien, gaat het om een Duits of Pools dorp. Iemand een idee waar precies?

READING LIST

Kevin Kelly coint het concept Mirrorworld. Dat is de enorme virtuele wereld die we aan het bouwen zijn, als 'replica' van de echte wereld. Op dit moment gluren we af en toe in Mirrorworld dmv AR, maar binnen afzienbare tijd hebben we een volledige en permanente tweeling-wereld tot onze beschikking. Opwindende visie; een soort nieuw global web.

Deze aflevering van 99 Percent Invisible bespreekt opmerkelijke verhalen over kleuren. Het is beschikbaar als artikel maar ik raad de podcast aan zodat je het zalvende stemgeluid van host Roman Mars niet mist.

Een explainer over explainer videos. Handig als checklist wanneer je zelf zo'n video gaat ontwikkelen.

Een font file beschrijft niet alleen hoe glyphs eruit zien, maar bevat ook alle details over afmetingen en afstanden tot andere elementen. Deze metrics worden door programma's als Sketch op dezelfde manier ingelezen als dat CSS ze interpreteert. Dat gaat vaak goed maar soms niet; dit artikel legt uit wat er dan mis gaat.

Jarred Sumner droomt van een wereld vol glittertekst, remix code en confettikanonnen. Daarom heeft ie Codeblog gelanceerd, waarmee je blogt zoals je vroeger je MySpace pimpte.

IN JE FACE

Treinen in midden-Nederland om 22.05 uur

In de visualisatie On Time Everytime zie je alle treinen in één etmaal rijden. De stations bewegen in de richting van het volgende station van de trein. Zo zie je goed hoe drukte zich verspreidt over het land.

1997 revisited

Wie denkt dat Geocities dood is, heeft de officiële website van Captain Marvel niet gezien.

FRESH FONTS

(The Designers Foundry)

(Branding with Type)

(Letters from Sweden)

(The Designers Foundry)

(EESAB)

MUST: REINIER LADAN

MUST READ: Six Years With a Distraction-Free iPhone – Dit artikel inspireerde me om mijn telefoon nog minder een afleiding in mijn leven te laten zijn. Het laatste zetje wat ik en mijn telefoon nog nodig hadden was e-mail verbannen en na dik een maand kan ik vertellen dat de wereld gewoon prima doordraait zonder e-mail op je telefoon. Dit sluit ook veel beter aan bij mijn e-mailbeleid.

MUST SEE: Hardcore History 63 – Supernova in the East II – Maar dit is een podcast hoor ik je denken, wat valt er dan te kijken? Nou, als je bij deze podcast je ogen dicht doet dan zie je de gebeurtenissen gewoon voor je. Deze aflevering is deel 2 in een serie die gaat over Japan in de Tweede Wereldoorlog en is echt bijzonder interessant.

MUST USE: GoodNotes op de iPad – GoodNotes is de perfecte app om notities te maken tijdens een meeting. Dit doe ik handgeschreven met een Apple Pencil op de iPad en door het op die manier te doen neem ik de stof veel beter tot me dan als ik het had getypt heb ik gemerkt. Het is ook wat menselijker om tijdens een meeting te schrijven met een pen in plaats van op je toetsenbord te rammen.

Reinier Ladan is freelance productdesigner en -manager en maakt daarnaast twee podcasts (Appels en Peren Show en Hoe Krijg Je Het Voor Elkaar?) en een wekelijkse nieuwsbrief.

TOOLS

Meet Jed, Jenni and Jess

  • Flow is de zoveelste motion prototyping tool, maar de integratie met Sketch lijkt me erg handig.

  • Recordit zit in je menubar en maakt screencasts die te delen zijn als link of gifje.

  • Iconsvg is een database met icons die je kunt customizen: grootte, kleur, lijndikte, hoeken. En dan downloaden of de svg code kopiëren.

  • A Designer’s Little Helpers is een opsomming van superhandige kleine tools.

  • Joe Schmoe is een serie geïllustreerde avatars om te gebruiken als profile picture placeholders.

En dit...

In Halfvet #10 schreef ik over portretfoto's die volledig door a.i. zijn gegenereerd. De website thispersondoesnotexist.com is begonnen met het verzamelen van dit soort beelden. En toen bedacht iemand thiscatdoesnotexist.com 🙀

Tot over twee weken!

Jeroen.

Reply

or to participate.